Toyota

Toyota

Toyota investerte sju milliarder kroner i en ny fabrikk i Frankrike som sto ferdig i 2001. Målet var å bygge en fabrikk som brukte 30 prosent mindre energi enn en gjennomsnittlig Toyota-fabrikk.

 

Toyotas bærekraftige bilfabrikk

Toyota er verdens nest største bilprodusent. Virksomheten har et forventet salg på 8,47 millioner Toyota- og Lexus-biler i 160 forskjellige land. Som suveren markedsleder i Asia og Japan, samt markedsleder av japanske merker i Europa og som det mest solgte ikke-amerikanske merket i USA, spiller Toyotas miljøpolitikk en rolle på verdensplan.

 

Nettopp med utgangspunkt i å senke virksomhetens energiforbruk, investerte Toyota sju milliarder kroner i en ny fabrikk i Frankrike. Fabrikken ble ferdig i 2001, og målet med å bygge fabrikken var å spare 30 prosent av all energi som i gjennomsnitt ble brukt på andre Toyota-fabrikker. I dag produserer fabrikken årlig 270 000 Toyota Yaris-biler og forbruker 37 prosent mindre energi enn andre Toyota-fabrikker.

 

Optimaliseringen av produksjonen slutter imidlertid ikke der. Som en del av Toyotas lean-konsept inngår begrepet ”kaizen” – som handler om å kjærlig etterstrebe små forbedringer i alle deler av virksomheten. De følgende eksemplene illustrerer et utvalg av de små forbedringene.

 

Bedre utnyttelse av råvarer

På fabrikken i Frankrike har en medarbeider blant annet foreslått bedre utnyttelse av stålet til produksjon av bagasjelokk. Dette resulterte i en besparelse på 1,03 kg per bagasjelokk, og en årlig besparelse på 268 tonn stål. Produksjonen av ett tonn stål slipper ut ca. 1,5 tonn CO2. Den forbedrede utnyttelsen av stålet til bagasjelokk har redusert det globale CO2-utslippet med 402 tonn CO2.

 

Bilene produseres i takt med at de bestilles ute hos forhandlerne i Europa. Derfor håndterer samlebåndet tredørs- og femdørsmodeller med ulike varianter av ekstrautstyr etter hverandre. Det gjelder også når bilen går til lakkeringsstasjonen som må skifte til ny farge for hver bil. Det har hittil gitt et spill på to liter maling hver gang lakkeringsstasjonen skulle rengjøres. Spillet er nå redusert ved å bruke små fargepatroner som rommer nøyaktig den mengde lakk som skal til for å lakkere en Yaris. Når lakkeringsstasjonen er ferdig med bilen, er det kun dysen som må rengjøres. Ved den nye prosessen får man kun en tiendedel av det gamle spillet.

På Klimakompasset kan du få inspiration til at udarbejde en klimastrategi, som kan reducere din virksomheds udledning af CO2 og andre drivhusgasser.